Jeg var til et foredrag forleden, hvor en ganske kendt foredragsholder gav en times “underholdning” for iværksættere og ejere af mindre virksomheder. Det var en yderst interessant aften, og det var faktisk overmåde lærerigt. Manden causerede en del over det dybt besynderlige i, at en nystartet bruger penge på markedsføring – men forsømmer at tage telefonen, når en kommende kunde ringer. Han fortalte også om mulighederne for en professionel pasning af telefon – og om en masse andet.
Gider du ikke handle med mig?
Det er faktisk den fornemmelse, der nemt kan opstå, hvis man via annoncer eller andet har fundet en virksomhed, der kan løse det problem, man står og skal have løst. Om det er en stoppet køkkenvask, behov for et nyt tag eller en hjælpende hånd fra en havemand, er helt ligegyldigt.
Når man tager beslutningen om at ringe for at forespørge på muligheden for at lægge penge og købe en ydelse, er det i realiteten et yderst vigtigt øjeblik, hvor der ikke skal meget til at ændrer beslutningen.
Hvis man så bliver mødt af en telefonsvarer – eller endnu værre slet intet svar – står man uforløst tilbage. Er problemet af mere akut karakter, finder man en anden at ringe til. Sådan er det bare.
Lille investering – stort udbytte
Den gode foredragsholder gav også lidt indsigt i de pudsigheder, der ligger bag, at en mindre virksomhed for eksempel bruger større summer på smarte møbler end på en god telefonpasning. Ofte er tilbagebetalingen af det, en professionel receptionsservice koster, mange gange investeringen.
Jo større dækningsgrad, der er på en given ordre, jo færre ekstra kunder eller opgaver skal man have, før det relativt begrænsede beløb, som et telefonpasningsfirma skal have, er tjent hjem. Og derefter er der jo tale om rent overskud.
Endelig må man ikke glemme, at en dårlig pasning af firmatelefon kan betyde et større churn – altså et større tab af eksisterende, kunder, som ganske enkelt vælger en fra, fordi de ikke kan komme i kontakt med vedkommende.